KRAVAS AUTO SAVIRZES REGULĒŠANA
Ja riepu savērsums vai sagāzums ir neatbilstošs, transportlīdzekļa vadīšana var kļūt apgrūtinoša, turklāt riepas nodils nevienmērīgi un ievērojami ātrāk. Līdz ar to auto savirzes regulēšana ne tikai uzlabo braukšanas komfortu un drošību, bet arī ilgtermiņā ļauj ietaupīt, paildzinot riepu mūžu un samazinot rites pretestību, kas savukārt nozīmē mazāku degvielas patēriņu. Arī slodze uz ritošo daļu un tās komponentēm būs mazāka.
Ir virkne indikatoru, kas norāda uz neatbilstošu auto savērsumu vai sagāzumu, piemēram:
– Stūres rats neieņem taisnu pozīciju;
– Braukšanas laikā transportlīdzeklis tiek vilkts uz labo vai kreiso malu;
– Uz riepām redzams nevienmērīgs nodilums;
– Brauciena laikā stūre vibrē;
– Transportlīdzeklim stāvot uz vietas, ir grūtības pagriezt stūri.
Lai auto rastos problēmas ar savirzi vai sagāzumu, dažkārt pietiek vien iebraukt dziļākā bedrē, neveiksmīgi atsist ratu pret apmali vai uzbraukt uz celma vai akmens.
Savirze, dēvēta arī par savērsumu, ir transportlīdzekļa riteņu novietojums attiecībā pret braukšanas virzienu (horizontāli), savukārt sagāzums – riteņu novietojums pret ceļa segumu (vertikāli). Lai gan parasti kā pakalpojums tiek minēta savērsuma regulēšana, tajā ietilpst arī sagāzes regulēšana, jo šie abi aspekti ir ļoti būtiski.
Veikt savirzes regulēšanu vajadzētu vismaz reizi gadā, taču mēs to iesakām darīt divreiz – gan rudenī/ziemā, gan pavasarī, reizē ar riepu maiņu. Tāpat savirzi jāregulē, ja transportlīdzeklis ir iekļuvis avārijā vai arī tam veikti būtiski ritošās daļas remontdarbi.